معرفی رشته گرافیک

folder_openمقالات
commentبدون دیدگاه
Rate this post

معرفی رشته گرافیک

به جرات می توان گفت رشته گرافیک متنوع ترین رشته فنی و حرفه ای است.دلیل این نکته نیز تعداد مهارتهایی است که هنر جویان در این رشته می توانند یاد بگیرند. هر یک از این مهارتها می تواند زمینه ای برای یک راه در آمد و یا یک شغل بسیار جذاب و پر در آمد باشد،به شرط اینکه هنرجوی گرافیک ، پشتکار و انگیزه لازم را داشته باشد.به یاد داشته باشیم که یکی از مهم ترین شرایط برای موفقیت ، تلاش و جدیت در کار است.

 

تعریف رشته گرافیک :

گرافیک هنری است که توانسته بسیاری از هنرها را به خدمت گرفته و اصیل ترین وظیفه خود را که انتقال پیام است به خوبی به انجام رساند.هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با مبانی هنرهای تجسمی ، طراحی ، پایه و اصول صفحه آرایی ، رنگ شناسی ، مبانی تصویر سازی ، خط در گرافیک ، خوشنویسی ، چاپ دستی ، عکاسی آشنا می شوند.

 

دروس که هنر جویان در طی 2 سال هنرستان می گذرانند:

سال دوم :

دروس عمومی :

دین و زندگی (2)، تربیت بدنی (2)، عربی (1/2)، زبان خارجی(2)، ریاضی(2)، ادبیات فارسی(2)، زبان فارسی(2)، جغرافیای عمومی و استان، آمادگی دفاعی

دروس تخصصی :

طراحی (1)،مبانی هنرهای تجسمی،تاریخ هنرایران،کارگاه چاپ دستی (1)،
خوشنویسی، عکاسی (1)

سال سوم:

دروس عمومی :

دین و زندگی(3) ، تربیت بدنی (3) ، عربی(2/2) ، تاریخ معاصر ایران

دروس تخصصی :

تاریخ هنرجهان، کارگاه گرافیک ،مبانی تصویرسازی،عکاسی (2)، علم مناظر و مرایا ،مبانی و کاربرد رایانه ، پایه و اصول صفحه آرایی، خط در گرافیک ، طراحی(2) ، کارآموزی (1)

 

کار طراحی گرافیک، حیطه‌ها و تخصصهای مختلفی دارد :

ارتباط بصری (Visual communication)- مانند طراحی پوستر، طراحی جلد، طراحی نشان (Logo)، طراحی صفحات وب و…

تصویرسازی (Illustration)- مانند تصویرسازی برای کتابهای کودک، کتابهای علمی و آموزشی، تصویرسازی برای نشریات، طراحی نقشه و

گرافیک محیطی – (Environmental Graphic Design- EGD ) مانند بیلبور، استند، دیزاین نمایشگاهی، دیزاین شهری
، طراحی پیکتوگرام، برندسازی محیطی و…

معرفی رشته گرافیک
معرفی رشته گرافیک

شرایط ورود به رشته گرافیک در مقطع هنرستان:

1- داشتن معدل 16 یا بالاتر در کارنامه سال اول
2- داشتن علاقه و انگیزه لازم به تحصیل در این رشته
آینده تحصیلی رشته گرافیک:
1- بلافاصله پس از فارغ التحصیل شدن از هنرستان ، در تابستان سال سوم ، هنر جویان می توانند در کنکور فنی و حرفه ای شرکت نموده و پس از قبولی در کنکور به تحصیل در آموزشکده های فنی و حرفه ای بپردازند و پس از 2 سال ، موفق به اخذ فوق دیپلم گردند.
2- پس از اخذ دیپلم هنرستان ، هنر جویان گرافیک می توانند بدون آزمون ورودی وارد پیش دانشگاهی هنر شده و پس از یک سال تحصیل ،در کنکور سراسری هنر شرکت نموده و در یکی از رشته های عکاسی ، صنایع دستی ، سینما ، تئاتر ، مرمت آثار باستانی ، هنرهای اسلامی ، طراحی و چاپ پارچه و لباس ، گرافیک ، نقاشی ، طراحی صنعتی و طراحی فرش به تحصیل پرداخته و پس از 4 سال موفق به اخذ لیسانس گردند.

graphic 1 معرفی رشته گرافیک

دانش‌آموزی که گرافیک را انتخاب می‌کند در رساندن فکر خود سرعت، گیرایی و ماندگاری را در سطحی گسترده منتشر کرده و البته با همه این جذابیت‌ها نظر دانشجویان این رشته دال بر گرانی وسائل کار گرافیکی می‌باشد. گرچه امکانات نیروی متخصص در این رشته نامحدود است. داشتن روحیه اجتماعی خوب می‌تواند دانشجو را با سلائق مختلف آشنا ساخته و در مورد استفاده از طرح‌ها و رنگ‌ها و نماد‌ها او را موفق‌تر از دیگران نماید.
پذیرش دانشجو در این رشته بصورت نیمه متمرکز است و داوطلبانی که در ردیف معرفی شدگان چند برابر ظرفیت این رشته قرار می‌گیرند باید در آزمون تشریحی (طراحی) با ضریب 4 شرکت کنند. ضریب خلاقیت تصویری و تجسمی 4 و درک عمومی هنر 2 است.

 

تعداد واحد هایی که هنرجو باید در 2 سال دوم و سوم رشته گرافیک بگذراند:

دروس عمومی 26 واحد و دروس تخصصی 39 واحد.

توانمندی های لازم که هنرجویان در بدو ورود به این رشته باید داشته باشند:

1- دید هنری داشته باشند،

2- طراحی در سطوح ابتدایی بلد باشند،

3- علاقه مند واقعی باشند.

مهارت هایی که هنرجویان در طی این مدت کسب می کنند:

1- فراگیری عکاسی ومراحل چاپ و ظهورعکس سیاه وسفید،2- آشنایی با طراحی و رنگ شناسی ، 3- مهارت طراحی حروف صفحه آرایی – تصویر سازی کتاب کودک ، 4- طراحی پوستر- آرم –بسته بندی و جعبه سازی ، 5- خوشنویسی و طراحی حروف – چاپ دستی

هزینه هایی که هنرجویان در این رشته متقبل می شوند:

1- هزینه دوربین و فیلم و کاغذ عکاسی 2- هزینه گواش – قلمو – مقواآبرنگ –مدادرنگی- پاستل- ماژیک رنگی – رنگ روغن – مقوای ایرانی و خارجی – 3- مداد طراحی – وسایلی مانند چوب – ورقه فلزی

 

Tags: , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

شش − 5 =

فهرست