چگونه یک وب فونت فارسی خوب برای سایتمان انتخاب کنیم؟

folder_openفونت
commentبدون دیدگاه
Rate this post

چگونه یک وب فونت فارسی خوب برای سایتمان انتخاب کنیم؟

 

چگونه یک وب فونت فارسی خوب برای سایتمان انتخاب کنیم؟ این سوال کلیدی ما بود بعد از راه اندازی نسخه جدید سایت ایران فونت. که شاید سوال اکثر طراحان و صاحبان سایت‌های مختلف نیز بوده باشد. به هر حال مدت زمان زیادی است که کمتر کسی به استفاده از فونت‌های پیش‌فرض ویندوز برای استفاده در سایت خودش راضی می‌شود. از طرفی بنا داریم یک فونت وب انحصاری نیز برای سایت طراحی و پیاده‌سازی کنیم. که هویت بصری سایت ما شود. پس تصمیم گرفتیم فعلا و به صورت موقتی از بین فونت‌های موجود و رایگان یکی را انتخاب کنیم. (پس در همین ابتدا فونت ایران سانس و ایران یکان و فونت وب های اختصاصی مریم سافت با وجود کیفیت خوب آن‌ها از دایره انتخاب ما حذف شد).

خب به صورت کلی ما یک فونت برای متن سایت نیاز داشتیم. طبیعتا شرط اصلی انتخاب چنین فونتی خوانایی بالای آن حتی در نوشته‌های ریز است. پس طبیعتا فونت‌های نمایشی و فانتزی و خطی و… نمی‌توانست در بین گزینه‌های ما قرار گیرد. حدود ۱۹ فونت را که به نظرم بسیار خوانا بودند را جدا کردم. ویژگی اصلی همه این ۱۹ فونت خوانایی بالا و روان بودنشان بود. یعنی مطالعه دچار وقفه نشود و چشم اذیت نشود.

نکته دیگری که مد نظر ما بود نو و بکر بودن فونت است. شاید اکثر سایت‌ها نیاز نباشد این ویژگی را مدنظر قرار دهند. ولی از آنجایی که سایت ما تخصصی فونت است مخاطب انتظار دیدن یک فونت تکراری را ندارد. پس فونت یکان با وجود تمام ویژگی‌های بی‌نظیرش را خط زدم. و دیگر آنکه فونت انتخابی در انحناها نباید از سلیقه بصری ایرانیان دور باشد. مثلا اگر دقت کرده باشید کشورهای عربی برای سایت‌های خود از فونت‌هایی که برپایه خط کوفی طراحی شده‌اند استفاده بیشتری می‌کنند، یا اینکه به رسم الخط‌های رسمی نسخ نزدیک‌تر باشد. ولی ایرانیان اینچنین فونت‌هایی خیلی لذت نمی‌برند.

۱۸ وب فونت فارسی خوبی که ما پسندیدیم!

خب با اندکی گشتن در سایت و با توجه به نکات فوق این ۱۸ فونت فارسی را انتخاب کردیم: فونت پرستو ، فونت ساحل، فونت گندم، فونت ایرانیان سانس، فونت دروید نسخ، فونت صمیم ، فونت شبنم ، فونت تنها ، فونت وزیر ، فونت دیودروم عربیک ، فونت گنجنامه ، فونت بهداد ، فونت فربد ، فونت نیکا ، فونت Segoe UI ، فونت میریآد و فونت پالاتینو. البته برخی از این ها برای استفاده در وب بهینه سازی نشدند ولی دایره انتخابی ما را وسعت می‌بخشند ولو وقتمان را صرف بهینه‌سازیشان بکنیم.

شاید بهتر باشد به صورت بصری هر کدام از این فونت‌ها را نقد و بررسی کنیم. پس قبل از خواندن توضیحات هر تصویر خوب به تصویر نگاه کنید تا اینگونه نباشد که ما سلیقه خود را به شما تحمیل کنیم؛

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دو × یک =

فهرست