رنگ شناسی و مکمل های رنگی در طراحی

سلام دوستان، جدا از بحث مدلهای رنگی در امور گرافیکی لازم است که بدانید رنگشناسان در طراحی حرفه ای رنگها را با روشهای مختلفی دسته بندی کرده اند که معروفترین آنها چرخه دوازده رنگی ایتن میباشد. لذا برای اینکه در طراحی خود دید مناسبتری در استفاده از رنگها در کنار یکدیگر داشته باشید بهتر است به این چرخه رنگها توجه داشته باشید.
در این چرخه، رنگهای دوازده گانه به سه درجه رنگی به شرح زیر تقسیم می شوند.

از ترکیب سه رنگ اصلی قرمز (Red)، زرد (Yellow) و آبی (Blue) سایر رنگها ایجاد میگردند که اصطلاحاً به این سه رنگ، رنگهای درجه اوّل در رنگشناسی گفته می شود.

 

از ترکیب هر دو رنگ اصلی، رنگهای جدیدی به شرح زیر ایجاد می شود که به عنوان رنگهای درجه دوّم مصطلح هستند:
قرمز+زرد= نارنجی
قرمز+آبی= بنفش
آبی+زرد= سبز

رنگهای درجه دوّم تولید شده، مکمل رنگهای درجه اوّلی هستند که در ایجاد آنها دخالت نداشته اند، یعنی:
رنگ سبز مکمل رنگ قرمز است.
رنگ بنفش مکمل رنگ زرد است.
رنگ نارنجی مکمل رنگ آبی است.

نکته: البته باید دقّت شود که رنگهای مکمل در هنگام تولید نسبت به هیچ کدام از رنگهای اصلی تمایل نداشته و از نسبت برابری از دو رنگ اصلی برخوردار باشد، یا در واقع دارای خلوص بالائی باشد.

رنگهای درجه سوّم از ترکیب رنگهای درجه اوّل با رنگهای درجه دوّم به دست می آیند یعنی ترکیب:
زرد+نارنجی – قرمز+نارنجی – قرمز+بنفش – بنفش+آبی – آبی + سبز – سبز+زرد

حالا با توجّه به اینکه رنگهای مکمل چه رنگهائی هستند، میبایست در طراحی گرافیکی خود از نسبت مناسبی از این رنگها استفاده نمائید تا هماهنگی بصری بین رنگها ایجاد گردد، به صورت علمی؛
وسعت سطح رنگ بنفش در طرح باید سه برابر وسعت رنگ زرد باشد تا هماهنگی بصری بین این دو رنگ برقرار شود.
وسعت سطح رنگی آبی در طرح باید دو برابر وسعت رنگ نارنجی باشد تا از نظر بصری با آن هماهنگ شود.
وسعت سطح رنگهای سبز و قرمز باید یکسان باشد تا توازن بصری برقرار گردد.

امیدوارم مفید واقع شده باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =